Pressmeddelande

Kawasaki EV

Kawasaki Ninja och Z EV-modeller – En ny era
Från Kawasaki – ett företag med sjuttio års motorcykelerfarenhet – är en ny era på väg att gry med avtäckningen av två banbrytande batteridrivna, nollutsläppsfria EV motorcyklar för att understryka sitt "Go with Green Power"-åtagande som presenterades på 2022 EICMA motorcykelmässa .


De nya Kawasaki EV-motorcyklarna kommer att finnas tillgängliga i Ninja- och Z-familjens stilar som Z e-1 och Ninja e-1 med båda med chassi, bromsar som återfinns på nuvarande mellanklass modeller, levererar de typiska Kawasaki-roliga egenskaper som kombineras med nollutsläpp.
Med en nästan helt tyst och effektiv borstlös motor på 5kw (med en användbar maxeffekt på 9Kw) förlitar sig denna duo av EV-modeller på en innovativ lösning med dubbla (löstagbara) batterier med parallellkoppling, till skillnad från konkurrenterna, som ger fördelen av mer effektiv uppladdning. Tack vare en mängd olika laddningsalternativ möjliggör denna dubbelbatterikonfiguration den sorts enkel portabilitet som tunga enstaka batterier, inte erbjuder.
Kopplingsfri, utan växlar och med en enkel " twist and go"-körstil, förstärks den roliga känslan av att åka med några smarta funktioner som två körlägen (Road och Eco) plus en spännande "e-boost" funktion som levererar en effekt på max på 9kw och bättre acceleration (plus en potentiell toppfart på 99 km/tim där det är tillåtet) över en kort sträcka tack vare en e-boost-knapp på den högra handtaget under gashandtaget.
Förare av Kawasaki Z-e1 och Ninja-e1 kan också förvåna sina vänner med ett ”Walk Mode” som gör att dessa motorcyklar kan manövreras i gåfart i både framåt OCH bakåt – särskilt användbart för trånga parkeringsplatser eller förflyttning bakåt uppför en sluttning.
Genom att njuta av ett unikt Metallic Bright Silver och Metallic Matte Lime Green utseende – som kommer att bli signaturen för framtida Kawasaki EV-modeller – domineras förarvyn av en tilltalande TFT-instrumentskärm med smartphone-anslutning. TFT-skärmen förmedlar sådant som fordonsstatus, räckvidd, tillgänglighet av boostfunktion och vald körnivå (Road eller Eco), och kombineras sömlöst med det lättanvända gasreglaget och 400cc motorcykelklass ABS-bromsar och chassi av ”trellis”-typ för att skapa den riktiga motorcykelkänslan som hittills saknats i klassen EV-drivna tvåhjulingar på instegsnivå.
Laddningsalternativen inkluderar en dockningsstation för laddning som ett batteri kan placeras i eller via en kabel som kan länka den externa laddaren till motorcykeln via ett uttag under sätet med batterier kvar på sin plats. Coola funktioner hos de avancerade Li-Ion-batterierna inkluderar inbyggda laddningsindikatorer plus en symmetrisk design som möjliggör enklare placering i motorcykeln plus ett praktiskt låsbart förvaringsutrymme ovanför batterierna under batteriluckan.
Med en rad tillbehör inklusive +30 mm Ergo-Fit-säten och olika laddningslösningar, kommer den nakna Sugomi-stilen Z e-1 och de eleganta helkåps försedda Ninja e-1-modellerna från Kawasaki att skapa ytterligare ett kapitel i företagets berömda historia och öppna dörren till en grönare framtid för tvåhjuliga fans globalt – verkligen en gnista av innovation för en ny era.